« IGÅR * IDAG * IMORGON

- livets existentiella frågor -

Varför äta magnesium?

Magnesium är viktigt att få i sig. Det går att få i sig det på naturlig väg, men det finns även tillskott med det att äta. På skonhetsguiden.se kan du jämföra olika magnesiumtillskott. Magnesium är ett mineral som styr flera livsnödvändiga processer i kroppen. Bland annat så reglerar det de metabola processer som möjliggör att vi kan tillgodogöra oss näringsämnen från kosten. Vi behöver även detta mineral för att få behålla vårt skelett starkt samt för vårt immunförsvars skull. Sedan är det även viktigt för att nervsignalerna som går till hjärtat och musklerna ska fungera normalt.

Hur får jag i mig magnesium?

Det går att få i sig det på naturligt sätt via kosten. Det finns flera livmedel som är rika på denna mineral. Bland annat dessa:

  • Svarta bönor - En deciliter kokta svarta bönor innehåller cirka 60 mg.
  • Spenat - 100 gram färsk spenat innehåller 95 mg.
  • Nötter - En portion (28 gram) cashewnötter innehåller 82 mg.
  • Sesamfrö - 100 g sesamfrö innehåller 345 mg.
  • Avokado - 100 g avokado innehåller cirka 29 mg.
  • Mörk choklad - 100 gram mörk choklad (minst 70% kakao) innehåller 174 mg.
  • Fullkornsprodukter - Fullkornsprodukter så som fullkornsflingor, fullkornsbröd och råris är rika på magnesium.

Sträva alltid efter att i första hand få i dig ditt magnesium via kosten. Då får du även i dig andra bra vitaminer, mineraler och antioxidanter.

Magnesiumbrist är inte vanligt hos friska personer. Magnesiumbrist uppkommer oftast som en sekundär brist om man har någon sjukdom.

Får du brist på magnesium kan det leda till benskörhet eller muskelsvaghet. Brist på mineralet kan också ge neurologiska besvär. Du kan också få psykiska besvär som depression eller mental trötthet.

9 jan 2021